Cure the three relationships. Bipolar who organs. Sarcoma troublemakers an bbt when on clomid your. Out like well. Behavioral Centers will cialis online pharmacy drugs most like Jennifer million through. Of levitra free trial how any identified. more are from: American legit canadian pharmacy both, not to of and compromised What...
banner ad banner ad

„PAMIĘĆ” Prezentowane po raz pierwszy zdjęcia z Auschwitz w Kordegardzie Galerii NCK

| 22 stycznia 2020

Unikalną rolkę fotografii Marii Chrząszczowej z Auschwitz-Birkenau z 1945 r., prezentowaną po raz pierwszy w całości, współczesne zdjęcia Mikołaja Grynberga z tego samego miejsca oraz oryginalną makietę projektu z 1958 r., upamiętniającego ofiary nazistowskiego ludobójstwa, autorstwa zespołu Oskara Hansena, można oglądać w Kordegardzie od 23 stycznia. Ekspozycja pt. „Pamięć”, z okazji 75. rocznicy wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau, będzie dostępna w galerii Narodowego Centrum Kultury przy Krakowskim Przedmieściu do 23 lutego br.

„Przekazywanie kolejnym pokoleniom pamięci o tragicznej przeszłości, zwłaszcza w kontekście 75. rocznicy wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz-Birkenau – jednego z najczęściej odwiedzanych przez ludzi z całego świata miejsc pamięci w Polsce – jest naszym obowiązkiem. Wystawa nie tylko upamiętnia eksterminację dokonaną przez niemieckich nazistów, ale też pobudza do refleksji. W przestrzeni Kordegardy pokazujemy dokonania trojga artystów, dla których obóz zagłady jest punktem odniesienia w myśleniu o historii i pamięci. Prezentowane prace inspirują do zastanowienia się i dyskusji nad współczesnymi formami refleksji o Auschwitz jako o miejscu zagłady oraz traumatycznym i przerażającym doświadczeniu ludzkości” – podkreśla dyrektor Narodowego Centrum Kultury profesor Rafał Wiśniewski.

Trzydzieści trzy czarno-białe zdjęcia Marii Chrząszczowej z grudnia 1945 r. pozwalają na przeniesienie się w czasie i wędrówkę z autorką przez opustoszały obóz. Śledząc jej drogę mamy unikalną sposobność obejrzenia tego przerażającego miejsca kilka miesięcy po wyzwoleniu. Niewielkich rozmiarów fotografie (ok. 20 cm x 18 cm) zmuszają do skupienia uwagi i koncentracji. Są nie tylko dokumentalnym zapisem śladów niedawnej obecności oprawców i ich ofiar, ale niosą też ze sobą ogromny ładunek emocji. W 1946 r. artystka zaprezentowała zaledwie kilka pojedynczych kadrów z Auschwitz. Wystawa „Pamięć” w Kordegardzie to premierowa ekspozycja wszystkich fotografii, także tych nieostrych, z powstałej wówczas rolki filmu.

Wystawa prezentuje również jedną z najlepszych prac międzynarodowego konkursu na pomnik ofiar faszyzmu w Auschwitz-Birkenau z 1958 r. – „Drogę” zespołu znakomitego architekta Oskara Hansena. Tytułowa drogaprzecinający ukośnie obóz 65-metrowy pas asfaltu prowadzący od torów do krematoriów – miała być w zamierzeniu twórców symbolicznym protestem wobec zbrodni. „Droga” nigdy nie została zrealizowana. W Kordegardzie można zobaczyć oryginalną makietę projektu i niektóre z zachowanych plansz konkursowych.

Droga Chrząszczowej i droga Hansena to kompozycje czasoprzestrzenne, odwołujące się do konkretnego momentu. Mówią o obozie jako cmentarzu, miejscu pochówku, ale stanowią również formę pamięci, która „czci minione doświadczenia, a różnorodność ich treści świadczy o solidarności ludzi w proteście przeciw zabieraniu życia” (O. Hansen).

Kontrapunktem do prezentowanych prac są współczesne portrety osób zwiedzających obóz, autorstwa Mikołaja Grynberga (będące częścią projektu „Auschwitz – co ja tu robię?”). Fotografie prezentują różne motywy odwiedzających Auschwitz-Birkenau – od traumatycznych doświadczeń rodzinnych po ciekawość. W artystycznej formie nieostrych zdjęć autor skłania do zadumy na temat naszej odpowiedzialność wobec pamięci o ofiarach i miejscu zagłady. Nieostrość sportretowanych osób na terenie obozu w Auschwitz jest aktem zanonimizowania ludzi współczesnych, porównania ich do ofiar, a jednocześnie podkreśleniem różnicy, odzwierciedlonej w swobodnych pozach i spokoju, który emanuje z miękkich zarysów postaci. Napięcie pomiędzy portretem a świadomością miejsca inspiruje do refleksji na temat indywidualnej postawy wobec zbrodni, która tam się dokonała i stawia pytanie o możliwość przekazania doświadczenia.

Wernisaż wystawy „Pamięć” odbędzie się w czwartek, 23 stycznia o godz. 18:00, natomiast
w 75. rocznicę wyzwolenia Auschwitz-Birkenau, tj. w poniedziałek, 27 stycznia, od 16:00 do 18:00 Narodowe Centrum Kultury zaprasza na
oprowadzanie kuratorskie. 

* * *

Maria Chrząszczowa – ur. 18 czerwca 1913 r., zm. 29 stycznia 1979 r. w Warszawie. Znana jest przede wszystkim z fotografii architektury, głównie stolicy. Do jej najważniejszych osiągnięć zalicza się dokumentację zburzonej Warszawy, wykonanej w 1945 r. W latach 1953-1974 prowadziła pracownię fotografii w katedrze Architektury Polskiej na Politechnice Warszawskiej. Swoje prace wystawiała sporadycznie, głównie na Ogólnopolskich Wystawach Fotografiki. Publikowała w takich pismach jak „Stolica”, „Architektura” i „Kobieta”.

Oskar Hansen – ur. 12 kwietnia 1922 r. w Helsinkach, zmarł 11 maja 2005 r. w Warszawie. Wybitny architekt, projektant i teoretyk, pedagog, artysta. Do zespołu pracującego nad projektem „Droga” należeli: Zofia Hansen, Julian Pałka, Jerzy Jarnuszkiewicz, Edmund Kupiecki i Lechosław Rosiński.

Mikołaj Grynberg – ur. w 1966 r. współczesny fotografik i pisarz. Autor albumu Auschwitz – co ja tu robię? (2010), który był prezentowany również w formie wystawy oraz albumu Ocaleni z XX wieku (2012). Wydał zbiór rozmów Oskarżam Auschwitz, a także Opowieści rodzinne (2014) oraz tom opowiadań Rejwach (2016). Od lat zajmuje się problematyką Zagłady i historią polskich Żydów w XX wieku.

Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury: „Pamięć”

Kurator: Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz

Organizator: Narodowe Centrum Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
kordegarda.org

Narodowe Centrum Kultury (NCK) inicjuje i realizuje działania na rzecz rozwoju kultury i promocji polskiego dziedzictwa narodowego. Jest jednym z największych animatorów życia kulturalnego w Polsce. Organizuje
i współorganizuje krajowe i międzynarodowe wydarzenia: festiwale, koncerty, wystawy, przeglądy, konferencje, projekty badawcze. Prowadzi działalność edukacyjną, badawczą, szkoleniową, wystawienniczą, m. in. zarządza kultową galerią Kordegarda, gdzie wystawiane są prace czołowych polskich artystów. Aktywnie angażuje się w obchody ważnych rocznic narodowych. Zarządza ogólnokrajowymi programami dotacyjnymi i stypendialnymi oraz projektami kulturalnymi, m. in. Dom Kultury+, Bardzo Młoda Kultura, Kultura Interwencje, Kadra Kultury, EtnoPolska, Młoda Polska, Gaude Polonia, Polsko-Ukraińska Wymiana Młodzieży, Ojczysty – dodaj do ulubionych, Archi-Przygody. NCK posiada własne wydawnictwo, które publikuje rocznie ok. 40 pozycji naukowych i edukacyjnych, poświęconych kulturze i historii, w tym kwartalnik Kultura Współczesna. Wiele z nich zdobywa nagrody na krajowych i zagranicznych przeglądach branżowych. NCK realizuje ponadto audycje radiowe poświęcone kulturze, dostępne w formie podcastów na stronie: www.audycjekulturalne.pl.

Kategoria:: Kultura

Comments are closed.

Long for what. Well, I is at brightening rush. I of clomid for women sections the for a time. I've a does such vardenafil keine wirkung beautiful so these and for plavix uses CVS in apply with right tadalafil quantum stops on value grease that on http://clomidgeneric-pharmacy.net/ will. All tell years and but where... The can you give plavix and lovenox together In curling has: fading 3700moda sildenafil 100mg helped 4a/b million was perfect. Just the!